niedziela, 16 grudnia 2007
Irlandzki koń pociągowy
Irlandzki koń pociągowy jest prawie tak lekki i szybki, że można by go zaliczyć do gorącokrwistych. Celem hodowców było uzyskanie konia ogólnego przeznaczenia i jest to rzeczywiście jedno z najbardziej wszechstronnych zwierząt ze wszystkich zimnokrwistych. Irlandzcy farmerzy chcieli mieć konie, które służyłyby do ciągnięcia pługów, transportu towarów i ludzi w powozach, a także do polowań. Koń ten spełniał wszystkie te zadania przez wiele stuleci, chociaż jego rozmiary, pokrój i typ zmieniały się w zależności od wymagań czasów. Rdzennymi końmi irlandzkimi były kuce. Pierwszymi domieszkami krwi obcej były krzyżówki z końmi hiszpańskimi i arabskimi, ale pierwszym historycznie potwierdzonym krzyżowaniem było pokrycie irlandzkich klaczy angielskimi ogierami pełnej krwi w XVIII i w początkach XIX w. Irlandzki koń pociągowy wspaniale się rozwijał aż do kryzysu rolnictwa w 1879 r., który zdecydowanie zmniejszył jego liczebność. Gdy sytuacja gospodarcza się poprawiła, wystąpił dotkliwy brak koni. Zaczęto sprowadzać konie klejsdelskie i szajry z Anglii, co doprowadziło do zanieczyszczenia rasy i m.in. powiększenia szczotek na nogach. Na przestrzeni XX w. rząd irlandzki coraz bardziej przekonywał się do wartości tych koni i przedsięwziął kroki w celu popierania ich hodowli. W 1907 r. zostały wprowadzone plany rejestracji ogierów, a w 1911 r. opracowano plany dla klaczy i rozpoczęto inspekcje. Irlandzki koń pociągowy miał swój udział w I wojnie światowej. By zapewnić ciągłą produkcję koni tej rasy, w 1917 r. założono księgę stadną. Od końca I wojny światowej zapotrzebowanie na te konie stale się zmniejszało. Jednakże stwierdzono, że irlandzki koń pociągowy daje wspaniałe konie terenowe (hunter) i sportowe po krzyżówce z koniem pełnej krwi angielskiej. Irlandia stała się eksporterem koni półkrwi rasy irlandzkiej, ale stado podstawowe pełnej krwi zaczęło zanikać. Założenie w 1970 r. The Irish Horse Board było ważną próbą zatrzymania tej tendencji, a dziś The Irish Draft Society dba z powodzeniem o zachowanie rasy. Irlandzki koń pociągowy ma szlachetną głowę o prostym profilu. Szyję ma krótką, grubą i zaopatrzoną w delikatny grzebień. Tułów jest długi, a zad spadzisty, ale potężny. Nogi mocne z dobrym, płaskim nadpęciem i bardzo małą szczotką. Nogi przednie są najczęściej proste, z dużymi, okrągłymi kopytami. Irish draft jest koniem aktywnym, a potężny zad sprawia, że ten piękny koń jest wspaniałym skoczkiem.
Cechy:
Wysokość: 152-173 cm
Maść: gniada, karogniada, kasztanowata, siwa
Pochodzenie: Irlandia
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz